Miksi SEIFFIÄ kannattaa käyttää?
Miten voin varmistua siitä, että laitteeni tiedot tuhotaan?
Miten tiedot tuhotaan laitteestani?
Missä laitteet käsitellään?
Mitä laitteille tapahtuu tietoturvakäsittelyn jälkeen?
Mikä on datalaite?
Voinko kierrättää pöytäkoneeni?
Voinko kierrättää iMac-koneen, jossa tietokone on integroitu näyttöön?
Voiko SEIFFILLÄ kierrättää kovalevyjä?
Voinko lähettää laturin laitteen mukana?
Voinko kierrättää televisioni?
Miksi SEIFFIIN voi palauttaa maksimissaan kaksi laitetta kerrallaan?
Miten suuri on maksimitilaus?
Miksi SEIFFI maksaa?
Miten nopeasti saan koodin?
Voinko palauttaa koodin ja miten se tapahtuu?
Kuinka pitkään koodini on voimassa?
Koodi ei koskaan tullut perille. Mitä teen?
Ostin ISO SEIFFIN ja ilmoitin mukaan x-määrän laitteita. Voinko lisätä laitteita pakettiin tilauksen jälkeen?
Miten voin maksaa?
Mistä saan kuitin?
Täytyykö laitteet pakata jotenkin?
Mistä löydän lähimmän pakettiautomaatin tai postin palvelupisteen?
Mistä voin seurata laitteeni kulkua?
Kuka pyörittää SEIFFI-palvelua?
Kierrätetäänkö laitteet tuottajavastuun velvoitteiden mukaisesti?
Vastaus kysymykseeni puuttuu tältä sivulta. Mitä nyt?
Haluan kehittää palvelua. Kehen voin ottaa yhteyttä?
Miten voin tehdä reklamaation?
Kenelle SEIFFI on tarkoitettu?
Helposti-koodini ei toimi pakettiautomaatilla. Mitä teen?
Mitä tapahtuu, jos paketti katoaa matkalla?
Mitä tapahtuu, jos data kopioidaan ennen kuin laite tuhotaan?
Kuinka kauan SEIFFI-lähetyksessä kestää?
Pakettiautomaatin luukku ei aukea. Mitä teen?
Minulla on yritys, mistä näen kuinka paljon laitteen hyvitysarvo on?

Maksetaanko laitteista hyvitys?

Kuinka paljon hyväntekeväisyyteen maksetaan?

Miksi kuluttaja-asiakkaille ei voida maksaa rahallista hyvitysarvoa laitteesta?

Miksi SEIFFIÄ kannattaa käyttää?
SEIFFI on ainoa suomalainen palvelu, jossa voit varmistaa kierrättämäsi datalaitteen tietojen tuhouksen niin, että voit seurata sen matkaa palautuspisteeltä tietojen tuhoamiseen asti. Lisäksi palvelu on sinua lähellä – laitteen voi viedä mihin tahansa Postin 600 pakettiautomaattiin tai 800 palvelupisteeseen ympäri Suomen. Helppouden ja tietoturvallisuuden lisäksi SEIFFI on ympäristöystävällinen.

Kaikki SEIFFILLÄ palautetut laitteet käsitellään Suomessa yhteistyökumppaneidemme Inregon ja Kuusakosken tuotantolaitoksilla Vantaalla tai Helsingissä. Pyrimme maksimoimaan IT-laitteiden käyttöiän kunnostamalla kaikki mahdolliset laitteet. Mikäli laitetta ei voida enää uusiokäyttää sen materiaalit erotellaan ja kierrätetään.

IT-laitteiden merkittävimmät ympäristövaikutukset syntyvät tuotannon aikana. Pidentämällä nykyisten laitteiden elinkaarta säästetään merkittäviä määriä vettä ja raaka-aineita mukaan lukien harvinaisia maametalleja. Uusiokäytön jälkeen laitteet kierrätetään materiaalikierrätykseen. Esimerkiksi metallin jalostaminen malmista kuluttaa moninkertaisesti enemmän energiaa kuin metallin valmistaminen kierrätysraaka-aineesta. SEIFFIN kautta palautetut laitteet eivät jatka matkaansa kehitysmaihin, missä kehittymättömät kierrätysmenetelmät aiheuttavat vakavia haittoja sekä ihmisten terveydelle että ympäristölle. Laitteet saatetaan esimerkiksi polttaa avotulella, jotta metallit saataisiin irrotettua niistä mahdollisimman helposti.

Miten voin varmistua siitä, että laitteeni tiedot tuhotaan?
SEIFFI on Suomen ainoa kierrätys- ja uusiokäyttöpalvelu, jossa pystyt seuraamaan laitteen matkaa palautuspisteeltä aina tietoturvakäsittelyyn saakka Postin seurantakoodilla. 

Laite kuljetetaan palautuspisteeltä eli Postin pakettiautomaatilta tai palvelupisteeltä Kuusakoski Oy:n Helsingin turvatilaan tai Inrego Oy:n Vantaan turvatilaan. Turvatilaan saapuessaan laite rekisteröidään tuhousjärjestelmään. Näet Postin seurannasta, että laite on vastaanotettu turvatilaan. Noudatamme datan Viestintäviraston turvallisuusohjeita. Laitteen data ylikirjataan markkinoiden parhaalla tietoturvaohjelmistolla, jota myös useiden valtioiden hallinnot käyttävät tietojensa tuhoamiseen. Laitteet, joita ei voida digitaalisesti ylikirjoittaa, tuhotaan mekaanisesti murskaimella (esimerkiksi vanhat kännykät). 

Kun data on tuhottu, lähetämme sinulle sähköpostiisi tuhoustodistuksen tietojesi hävittämisestä. Todistuksessa ilmenee, missä, milloin ja kuka laitteesi sisältämän datan on tuhonnut.

Miten tiedot tuhotaan laitteestani?
Laitteiden muistit ylikirjataan maailman edistyksellisimmällä tietoturvaohjelmistolla, jota myös useiden valtioiden hallinnot käyttävät tietojensa tuhoamiseen. Ylikirjaaminen tarkoittaa sitä, että olemassaoleva data tuhotaan kirjoittamalla sen päälle massoittain ykkösiä ja nollia, mikä on varmin tapa tuhota data. Laitteen ei tarvitse käynnistyä tai olla päällä, jotta ylikirjaus voidaan suorittaa. Jokainen laite tarkistetaan käsittelyn jälkeen, ja jos ylikirjaus ei ole onnistunut sataprosenttisesti, muisti tuhotaan mekaanisesti. Laitteet, joita ei voida digitaalisesti ylikirjoittaa, tuhotaan mekaanisesti murskaimella (esimerkiksi vanhat kännykät).

Missä laitteet käsitellään?
Laitteiden käsittely on jaettu Kuusakoskelle elektroniikkajätteen osalta ja Inregolle korjattavien laitteiden osalta.

Uusiokäyttöön menevät laitteet: Posti kuljettaa laitteet Inrego Oy:n Vantaan käsittelylaitokselle lukittuun ja videovalvottuun tilaan tietoturvakäsittelyyn. Tyhjennyksen jälkeen laitteet testataan, korjataan ja kunnostetaan ja niille etsitään uusi käyttäjä.

Materiaalikierrätykseen menevät laitteet: Posti kuljettaa laitteet Kuusakoski Oy:n Helsingin lukittuun ja videovalvottuun turvatilaan tietoturvakäsittelyyn. Sen jälkeen laitteet jatkavat matkaansa Kuusakosken Heinolan kierrätyslaitokselle, missä laitteen sisältämät materiaalit erotellaan ja toimitetaan uudelleen kiertoon teollisuuden tarpeisiin. Esimerkiksi kannettavan tietokoneen materiaaleista yli 99% voidaan kierrättää.

Mitä laitteille tapahtuu tietoturvakäsittelyn jälkeen?

Uusiokäyttöön menevät laitteet: Datatyhjennyksen jälkeen laitteet testataan, korjataan ja kunnostetaan ja niille etsitään uusi käyttäjä. Laitteita myydään niin yrityksille kuin kuluttajille.

Materiaalikierrätykseen menevät laitteet: Laitteiden sisältämät materiaalit kuten muovit ja metallit kierrätetään uudelleen teollisuuden käyttöön, mikä säästää maapallon rajallisia raaka-ainevarantoja. Jätelain vaatimusten mukaan uudelleenkäyttöön soveltuvat laitteet tai niiden komponentit testataan ja saatetaan uudelleenkäyttömarkkinoille Euroopassa. Kuusakoski noudattaa kierrätysprosessissaan Suomen jätteenkäsittelylainsäädäntöä (646/2011 8§ ).

Mikä on datalaite?
Datalaitteita ovat kaikki muistia sisältävät laitteet. Datalaitteita ovat esimerkiksi puhelimet, tabletit, läppärit, pöytäkoneet, älykellot, nauhurit ja digikamerat.

SEIFFISSÄ voit kierrättää kaikenlaiset kännykät, tabletit ja kannettavat tietokoneet, jotka ovat korkeintaan 18” kokoisia. ISO SEIFFILLÄ voit kierrättää kerralla myös suurempia laitteita kuten pöytäkoneen (ei näyttöjä), kunhan sen paino ei ylitä 10 kiloa. Jos haluat kierrättää suurempia laitemääriä ota suoraan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Voinko kierrättää pöytäkoneeni?
ISO SEIFFILLÄ (9 euroa) voit kierrättää myös pöytäkoneen, kunhan sen paino ei ylitä 10 kiloa. SEIFFILLÄ tai ISO SEIFFILLÄ ei kuitenkaan voi kierrättää erillisiä näyttöjä.

Voiko SEIFFILLÄ kierrättää kovalevyjä?
Kyllä, SEIFFILLÄ (4,90 euroa) voit kierrättää 1–2 kovalevyä, ja ISO SEIFFILLÄ (9 euroa) useamman kovalevyn, kunhan lähetyksen paino ei ylitä 10 kiloa. 

Voinko kierrättää iMac-koneen, jossa tietokone on integroitu näyttöön?
Kyllä, voit kierrättää iMacin ISO SEIFFILLÄ (9 euroa), jos laitteen paino ei ylitä 10 kiloa ja sen kokonaismitat eivät ylitä 59 x 36 x 60 cm. Esimerkiksi 21,5-tuumainen iMac sopii ISO SEIFFIN mittoihin.

Voinko lähettää laturin laitteen mukana?
Voit halutessasi palauttaa laitekohtaiset lisälaitteet, kuten laturin ja handsfreen, laitteesi mukana. SEIFFILLÄ tai ISO SEIFFILLÄ ei kuitenkaan voi kierrättää erillisiä näyttöjä.

Voinko kierrättää televisioni?
SEIFFI on palvelu, joka on erikoistunut muistia sisältävien laitteiden tietoturvalliseen kierrättämiseen. SEIFFIINn ei voi siis palauttaa televisioita. Lähimmän television kierrätyspisteen voit etsiä osoitteesta kierratys.info.

Miksi SEIFFIIN voi palauttaa maksimissaan kaksi laitetta ilman Lithium varoitusdokumenttia?
EU-Säädösten mukaan pakettiautomaatin kautta voi lähettää kerralla korkeintaan kaksi lithium-akkua sisältävää laitetta turvallisesti ilman lisätoimenpiteitä. ISO SEIFFIN lähetyksessä akkuja sisältäviä laitteita voi postittaa useamman, kunhan pakettiin liittää tilausvahvistusviestin linkistä tulostetun Lithium-varoitusdokumentin ja merkitsee dokumenttiin montako akkua paketti sisältää. Huomioithan, että laitteiden akut tulee olla paikallaan laitteiden akkupesässä.

Miten suuri on maksimitilaus?
ISO SEIFFI -lähetyksen maksimikoko on pakettiautomaatin XL-laatikon mukainen eli 59 x 36 x 60 cm. Iso Seiffillä voit kierrättää kerralla useita laitteita kymmeneen kiloon saakka, mikä vastaa noin viittä kannettavaa tietokonetta. Jos paketti ylittää 10 kilon painorajan ota yhteyttä sähköpostilla asiakaspalvelu@seiffi.fi. 

Miksi SEIFFI maksaa?
SEIFFIN tarkoitus on varmistaa, että kaikki henkilökohtaiset tietosi tuhotaan laitteeltasi. Se edellyttää huipputeknologiaa, seurattavaa logistiikkaa ja jokaisen paketin yksilöllistä käsittelyä lähtöpisteestä tietojen tuhoamiseen asti. SEIFFIn palvelumaksu kattaa lähetyksen, yksilöllisesti seurattavan logistiikan ja todennettavan tietoturvapalvelun.

Miten nopeasti saan koodin?
Koodin saat sähköpostiisi 30 minuutin kuluessa tilauksestasi. Tilauksen käsittelyn aikana järjestelmä aktivoi palautuskoodisi toimimaan Postin numero ja kirjain näppäimistöillä (keskitetty näyttö koko automaatissa) varustetuissa pakettiautomaatissa tai palvelupisteessä koko Suomessa. Koodi alkaa toimia pakettiautomaatilla noin 30 minuutin kuluttua tilauksestasi.

Voinko palauttaa koodin ja miten se tapahtuu?
Sinulla on 14 päivän palautusoikeus, minkä aikana voit palauttaa käyttämättömän koodin. Ota yhteyttä sähköpostilla asiakaspalvelu@seiffi.fi ja palautamme rahat tilillesi. Muistathan, että lähetetty paketti on ostopäätös. Kun laitteet on lähetetty, pakettia ei voi enää peruuttaa.

Kuinka pitkään koodini on voimassa?
Postin Helposti-koodi on voimassa 14 päivän ajan pakettiautomaatilla ja 90 päivää Postin palvelupisteessä.

Koodi ei koskaan tullut perille. Mitä teen?
Lähetä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@seiffi.fi, niin lähetämme sinulle uuden, toimivan koodin.

Ostin ISO SEIFFIN ja ilmoitin mukaan x-määrän laitteita. Voinko lisätä laitteita pakettiin tilauksen jälkeen?
Voit, jos merkitset paketin tarraan laitteiden todellisen määrän ja huolehdit, ettei paketin paino ylitä 10 kiloa.

Miten voin maksaa?
Tilauksen voit maksaa kaikilla yleisimmillä pankki- ja luottokorteilla sekä verkkopankkitunnuksilla.

Mistä saan kuitin?
Saat kuitin välittömästi sähköpostiisi tilauksen jälkeen.

Täytyykö laitteet pakata jotenkin?
Lähetyksen laitteet tulee pakata yhteen tukevaan pakkaukseen, mikä voi olla esimerkiksi käytetty pahvilaatikko tai muu kääre. Huomioithan, että pakkauksen tulee kestää Postin automaattinen lajittelu. Pakkaa siis laitteet huolellisesti ja varmista paketin kestävyys esimerkiksi teippaamalla. Voit hyödyntää vanhoja pahvilaatikoita, mutta teippaa vanhat viivakoodit ja osoitteet piiloon. 

Mistä löydän lähimmän pakettiautomaatin tai postin palvelupisteen?
Lähimmän numero ja kirjainnäppäimistöllä toimivat SEIFFI-yhteensopivan pakettiautomaatin voit etsiä Postin sivuilla täältä. Kirjoita hakukenttään pakettiautomaatti ja paikannimi tai osoite (esimerkiksi “pakettiautomaatti, Helsinki”). Oikeanlaisen pakettiautomaatin postinumeron viimeinen numero on aina 5. Postin hakukoneella voit etsiä myös Postin palvelupisteet.

Mistä voin seurata laitteeni kulkua?
Voit seurata laitteesi kulkua FI-alkuisella JJFI-koodilla Postin sivuilla www.posti.fi. Halutessasi voit ladata samalta sivulta puhelimeesi sovelluksen ja seurata lähetystäsi sieltä. Seurantakoodi lähetetään tilauksen jälkeen sähköpostiisi Helposti-koodin mukana.

Kuka pyörittää SEIFFI-palvelua?
SEIFFI on Suomen viranomaisen hyväksymien sähkö- ja elektroniikkalaitteita kierrättävien tuottajayhteisöiden eli SER-kierrätyksen, Postin ja Kuusakoski Oy:n sekä IT-laitteiden uusiokäyttöön erikoistuneen Inrego Oy:n yhdessä tuottama palvelu.

Kierrätetäänkö laitteet tuottajavastuun velvoitteiden mukaisesti?
Kyllä. Sähkö- ja elektroniikkalaitteiden kierrättämistä säätelee tuottajavastuudirektiivi, joka velvoittaa laitteiden tuottajat huolehtimaan laitteista myös niiden elinkaaren loppupäässä. SER-kierrätys on hyväksyttyjen sähkö-ja elektroniikkalaitteiden tuottajayhteisöjen yhteistyöfoorumi, ja toimii Suomen viranomaisten valvomana.

Vastaus kysymykseeni puuttuu tältä sivulta. Mitä nyt?
Voit lähettää sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@seiffi.fi.

Haluan kehittää palvelua. Kehen voin ottaa yhteyttä?
Otamme mielellämme vastaan kehitysehdotuksia ja ideoita. Voit lähettää niitä sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@seiffi.fi.

Miten voin tehdä reklamaation?
Lähetä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@seiffi.fi ja kerro viestissäsi reklamaation syy.

Kenelle SEIFFI on tarkoitettu?
Kaikille omasta tietoturvastaan ja ympäristöystävällisyydestä kiinnostuneille yksityishenkilöille ja yrityksille. Palvelu on samanlainen kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Yritysasiakkaille voimme maksaa korvauksen uusiokäyttöön menevistä laitteista.

Helposti-koodini ei toimi pakettiautomaatilla. Mitä teen?
Koodisi pitäisi toimia noin 30 minuutin kuluessa tilauksestasi. Jos se ei ensimmäisellä kerralla toimi, ostamasi SEIFFIN tiedot eivät todennäköisesti ole vielä siirtyneet automaatille. Kokeile hetken kuluttua uudestaan. Voit jättää paketin myös lähimpään Postiin. Kirjoita saamasi Helposti-koodi paketin päälle näkyvästi. Voit jättää paketin kuljetettavaksi ilman jonottamista. 

Mitä tapahtuu, jos paketti katoaa matkalla?
SEIFFI vastaa pakettien seurannasta ja laitteen tietojen tuhoamisesta. Postitoimitusten osalta pätevät Postin pakettien yleiset toimitusehdot (ja Tiekuljetussopimuslaki). Ks. Postin toimitusehdot täältä.

Mitä tapahtuu, jos data kopioidaan ennen kuin laite tuhotaan?
SEIFFI-palvelussa ei missään tapauksessa kopioida palveluun lähetettyjen laitteiden dataa. Vain lähetyksen vastaanottajalla eli käsittelijähenkilöllä Kuusakosken tai Inregon turvatilassa on lupa avata toimitus. Muussa tapauksessa kyseessä on viestintäsalaisuuden loukkaus ja siten rikos. Ks. rikoslain 38 luvun 3–4 pykälä.

Kuinka kauan SEIFFI-lähetyksessä kestää?
Noin reilu viikko lähetyksen jättämisestä. Kuljetukset Postin lajittelukeskuksesta pyritään optimoimaan niin, että mahdollisimman monta lähetystä pääsee yhteen kuljetukseen.

Pakettiautomaatin luukku ei aukea. Mitä teen?
Luukku ei aukea, jos automaatin kaikki lokerot ovat varattuja. Siinä tapauksessa toimita lähetyksesi asiamiespostiin tai seuraavaan lähimpään automaattiin.

Minulla on yritys, mistä näen kuinka paljon laitteen hyvitysarvo on?
Uusiokäyttöön lähetettävistä laitteista voidaan maksaa hyvitysarvo, mikäli laite on toimiva ja uusiokäyttöön kelpaava. Laitteiden hyvitysarvot vaihtelevat paljon merkin, mallin, iän ja mm. kunnon mukaan sekä markkinatilanteen mukaan, näin ollen hyvitysarvoa ei voida ennalta määrittää. Mikäli haluat etukäteen tarjouksen laitteistasi tai sinulla on suurempi erä, jonka haluat meille myydä ota yhteyttä meihin asiakaspalvelu@seiffi.fi  

Maksetaanko laitteista hyvitystä?
Uusiokäyttöön lähetettävistä laitteista voidaan maksaa hyvitysarvo vain yritysasiakkaille. Hyvitys maksetaan, mikäli laitteella on vielä arvoa. Esimerkiksi vanhat Nokian puhelimet eivät ole enää hyvitettäviä vaikka laite olisikin ehjä. Laitteiden hyvitysarvot vaihtelevat paljon merkin, mallin, iän ja mm. kunnon mukaan sekä markkinatilanteen mukaan, näin ollen hyvitysarvoa ei voida ennalta määrittää. Mikäli haluat etukäteen tarjouksen laitteistasi tai sinulla on suurempi erä, jonka haluat meille myydä ota yhteyttä meihin asiakaspalvelu@seiffi.fi  

Kaikkien uusiokäyttöön lähetettävien tilausten tilausvahvistuksen mukana toimitamme 10% alennuskoodin Inregon käytettyjen IT-laitteiden verkkokauppaan.

Kuinka paljon hyväntekeväisyyteen maksetaan?
Hyväntekeväisyyteen maksetaan 2% laitteen hyvitysarvosta. 

Miksi kuluttaja-asiakkaille ei voida maksaa rahallista hyvitysarvoa laitteesta?
Tällä hetkellä pystymme maksamaan hyvityksen vain yrityksille, mutta myös kuluttaja-asiakkaiden laitteista osa menee hyväntekeväisyyteen.